Poveștile vor fascina întotdeauna. Pline de inedit, de personaje negative sau pozitive, poveștile rămân tărâm al căutărilor, al descoperirilor, oază de trăiri autentice, indiferent că acestea, poveștile, se adresează copiilor sau și adulților. Căci, da, există povești pe care ar trebui să le asculte, să le devoreze, să și le dorească din toată inima și adulții! Mai ales atunci când personajele principale ale unor astfel de povești sunt instrumentele muzicale, creațiile muzicale de mare rafinament pe care le ascultăm (conștienți sau nu de valoarea lor) sau muzicieni ce au scris o filă în istoria muzicii universale.
Muzica lumii este adusă în mijlocul copiilor prin intermediul poveștilor. Muzică-poveste. Poveste-muzică. Om-Om. Daniela-Cristina. Două ființe pe care le-am numit zâne pentru că ele aduc povestea mai aproape de noi într-un proiect cu care chiar ar trebui să fim mândri: „Povești din Pădurea Muzicală”.
Cele mai frumoase povești pare că s-au scris… Însă eu cred că cele mai frumoase povești încă se scriu. Câtă vreme vor exista zâne adevărate în viața noastră, câtă vreme vor exista oameni precum Daniela Mihaela Ciocoiu (profesor doctor la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași) și Cristina Andone (scriitoare)… Câtă vreme va exista POVESTEA… vom exista și noi ca entitate superioară pe acest pământ.
La Palatul Culturii povestea muzicală are viață! Totul se întâmplă într-un mediu deosebit de ofertant pentru copii, tineri și adulți, iar descoperirea, cunoașterea și dragul de frumos… sunt atuurile unei inițiative care merită observată și, mai mult decât atât, susținută. Amfitrioanele… două zâne: Daniela Mihaela Ciocoiu și Cristina Andone. În interviul de mai jos am încercat să înțeleg, să aflu, să mă bucur… Și să dau mai departe. Lectură plăcută!
Alcătuiți un tandem deosebit de valoros în ecuația poveștilor muzicale. Este prima colaborare sau aveți deja experiența unor rezonanțe spirituale comune? Mai pe scurt cum a apărut duetul zânelor Daniela-Cristina?
D.M.C.: Este prima dată când colaborez cu scriitoarea Cristina Andone – un om deosebit. Ne-am înțeles foarte bine din prima clipă. Cristina Andone a fost prezentă la primul Atelier de lectură ce a avut loc la data de 23 noiembrie 2019 la Palatul Culturii din Iași în sala de Educație Muzeală, moment în care a prezentat printr-un teatru de păpuși toată colecția „Povești din Pădurea Muzicală” ce a apărut la Editura Nemi pentru copii și Adevărul: ♪ Enescu şi hora razelor de soare, ♪ Vivaldi și cele patru anotimpuri, ♪ Bach și orga fermecată, ♪ Mozart și curcubeul muzical, ♪ Beethoven și furtuna de sunete, ♪ Chopin și balada stropilor de ploaie, ♪ Ceaikovski și dansul notelor de argint, ♪ Strauss și valsul rozelor de mai, ♪ Poveste muzicală de Crăciun, ♪ Paganini și capriciile magice.
C.A.: Duetul nostru a apărut ca într-o poveste: aparent dintr-o întâmplare fără însemnătate. De fapt, noi două ne-am racordat la un nivel mult mai profund: amândouă suntem îndrăgostite de muzica clasică și încercăm să insuflăm această dragoste și altora. Și dacă tot suntem la prima întrebare, hai să ducem dezvăluirile mai departe: cred că amândouă mai păstrăm ceva din plăcerea copilăroasă de a ne juca. Lucrând cu copii avem ocazia nesperată de a ne juca, de a ne bucura, de a visa alături de ei.
Cum s-a născut ideea unor astfel de povești?
D.M.C.: Ideea a apărut firesc, din dorința de a contribui la educarea gustului muzical al copiilor și stimularea lecturii de la vârstă fragedă. Avem nevoie de cât mai multe activități educative pentru copii. Proiectul educativ Ateliere de lectură pentru copii „În lumea Poveștilor Muzicale” a venit ca o continuare a unui proiect anterior dedicat copiilor – Concerte-lecție la Palatul Culturii, proiect creat și coordonat de mine în perioada 2016-2019.
Am continuat parteneriatul și pentru acest proiect cu Complexul Național Muzeal „Moldova” Palatul Culturii, iar pe această cale doresc să mulțumesc doamnei Manager dr. Lăcrămioara Stratulat și personalului de la secția Relații Publice, Marketing, Logistică, Proiecte și Programe pentru frumoasa colaborare și șansa oferită copiilor, Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, Inspectoratului Școlar Județean Iași, Paradis International College, Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași și Primăriei Municipiului Iași. De asemenea, o colaborare frumoasă avem și cu Opera Națională Română din Iași.
C.A.: E ceea ce am numit manifestul poveștilor muzicale. Am scris aceste cărți pentru că am vrut să democratizez muzica clasică. Să o aduc de pe un postament rece și poleit, aproape de copii, de lumea lor de zi cu zi. Am vrut să fac din muzica clasică un ambient firesc, nu o strădanie pornită din snobism cultural. Visul meu este ca peste ani să iau un taxi, să spun un nume de stradă, iar șoferul să mă întrebe: „M de la Mozart?”. Deocamdată este „M de la Marian”.
Pe de o parte sunt ateliere de lectură, dar și adevărate lecții de educație muzicală! Care este mai precis conținutul unui astfel de atelier?
D.M.C.: Încep atelierul prin prezentarea personalității muzicale și artistice a compozitorului protagonist (câteva date importante), continuând cu lectura poveștilor, explicații ale cuvintelor necunoscute și discuții privind conținutul lecturii. Pe parcursul atelierului interacționez cu fiecare copil. În cadrul acestor întâlniri micuții ascultă povești, învață cum să se comporte într-o sală de concert (le citesc povestea Ghid de bună purtare la concert din volumul Strauss și valsul trandafirilor de mai), cântă, învață notele și semnele muzicale, descoperă instrumentele din orchestra simfonică, participă la jocuri interactive, audiții muzicale etc.
Atelierele de lectură contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor, facilitând dezvoltarea receptivităţii, formarea şi cultivarea gustului pentru frumos, familiarizarea cu procesul de creare artistică.
C.A.: Pentru mine, ca scriitor, munca nu se termină cu punctul de final de carte sau cu semnătura de bun de tipar. Abia atunci începe, de fapt, aventura! Atelierele cu copiii sunt experiențe de învățare: ne împrietenim, prin poveste, cu muzica marilor compozitori, îi înțelegem mai bine spiritul și, mai ales, învățăm că nu e nimic pompos, poleit, străduit. Muzica clasică reprezintă o mare felie din frumusețea lumii pe care ar fi bine să nu o ratăm. Cum facem acest lucru? Prin joacă cu sens. Cu povești cu sens. Și printr-o atmosferă care să imprime magie. Pe scurt, noi îi antrenăm pe copii să fie detectivi de frumusețe în muzica clasică.
Cum reacționează copiii în fața unei astfel de… provocări?
D.M.C.: Copiii sunt foarte încântați, iar acest lucru este spus fie de părinți, fie chiar de ei înșiși. Deși o parte dintre ei au cărțile acasă și uneori parcă ar ști poveștile pe de rost (spun cuvintele înaintea mea), vin și la ateliere. Sunt curioși, pun multe întrebări, comunicăm mult și cântăm.
C.A.: Fantastic de bine, aș spune. Intră în joc fără temeri pentru că la vârste fragede încă nu au prejudecăți de tipul „Bach e complicat”, „barocul nu e pentru toată lumea” etc.
Cum credeți că îl influențează cartea pe un copil? Dar muzica?
D.M.C.: Este cunoscut faptul că atât lectura, cât și muzica au un rol important în dezvoltarea micuților. Îmi doresc ca prin aceste ateliere să stimulez interesul copiilor pentru lectură și pentru cunoașterea marilor valori ale creației muzicale naționale și universale, să îi ajut să se familiarizeze și să cunoască instrumentele muzicale dintr-o orchestră și să le dezvolt receptivitatea acestora față de cultură în general, și față de muzică, în mod special.
C.A.: Muzica este un profesor tare bun pentru perseverență, răbdare și armonie. La fel și cartea. Lumea noastră va fi formată din mai multe armonii decât stridențe dacă lăsăm muzica și povestea să ne fie profesori.
Auziseră copiii de Enescu, Beethoven, Chopin și alți mari compozitori înainte de aceste ateliere?
D.M.C.: Da. Majoritatea copiilor au auzit de acești compozitori. Mulți dintre copiii care vin la ateliere studiază pianul la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași sau la diferite cluburi, ceea ce este foarte benefic pentru ei. Când sunt compozitori despre care nu au auzit, ei pun întrebări, iar apoi pronunțăm numele muzicianului de mai multe ori pe parcursul atelierului pentru a asigura corectitudinea pronunției.
C.A.: Cei care făceau ore de instrument, da. Mai există categoria copiilor crescuți cu mare grijă de niște părinți pentru care educația este o valoare. Aceștia auziseră măcar de Mozart sau de Beethoven. Majoritatea recunosc oricum fragmente din Vivaldi sau Ceaikovski sau Mozart – pentru că fragmente din muzica clasică sunt integrate în reclame, în desene animate, în sonerii. Dar aceste sunt „cioburi”. Cum le aducem copiilor în față întregul? Cum îi antrenăm să înțeleagă spiritul muzicii unui mare compozitor? Firesc, cu blândețe și cu bucurie. Aceasta este rețeta de bază. Daniela este un om blând, armonios și care exprimă bucurie. De aceea cred că reușește cu atâta grație să anime aceste ateliere muzicale la Palat.
Am văzut că fiecare atelier are și o parte practică. Ce ați lucrat până acum cu cei mici?
D.M.C.: La finalul atelierelor le dăruiesc și îi învăț pe copii să facă semne de carte (origami). În luna decembrie i-am învățat să facă brazi din hârtie (desigur, cu note muzicale), alteori decupează planșe și reconstruiesc orchestra simfonică, astfel învățând care este locul fiecărui instrument, cântăm etc. La finalul unui atelier am fost cu copiii în sala „Henri Coandă” și le-am arătat din ce este compus pianul și ce se întâmplă în interiorul instrumentului atunci când cântăm (au fost fascinați).
C.A.: Cărțile din colecția Povești din Pădurea Muzicală au mereu o parte practică. De exemplu, în cartea despre muzica lui Ceaikovski învățăm pașii de bază din balet. În cea despre muzica lui Strauss avem un ghid de bune maniere la concert. În cartea despre Beethoven am inclus un ghid despre dirijat. Iar în „Enescu și hora razelor de soare” avem un antrenament înainte de a cânta la un instrument, în ideea că, pentru a fi un virtuoz ai nevoie în primul rând de condiție fizică.
Ce îi atrage pe copii cel mai mult la atelierele de la Palat?
D.M.C.: Aceasta este întrebarea pe care le-am adresat-o și eu la ultimul atelier, iar ei mi-au răspuns că… totul. Încerc ca întâlnirile noastre să fie cât mai interactive, copiii să participe activ, să interacționeze între ei, mai ales în această perioadă dificilă. Nici un atelier nu seamănă cu altul. Părinții mi-au spus că în toată această perioadă de pandemie atelierele de lectură ce se desfășoară la Palatul Culturii din Iași au fost și sunt ca o gură de oxigen pentru copii.
C.A.: Copiii sunt atrași cel mai mult când simt pasiunea celor din jur. Când ești pasionat, când îți place mult ce ai de transmis, copilul simte această vibrație bună și se conectează imediat. Daniela este un dascăl care imprimă pasiune prin tot ceea ce face, iar copiii sunt vrăjiți de ea pur și simplu.
Mozart și curcubeul muzical, Ceaikovski și dansul notelor de argint, Chopin și balada stropilor de ploaie, Strauss și valsul rozelor de mai, Vivaldi și cele patru anotimpuri… vă rog, continuați dumneavoastră, dragă zână Cristina. Ingenioasă ideea de a alătura titlului un element definitoriu pentru creatorii marii muzici! Dansul la Ceaikovski, balada la Chopin, valsul la Strauss etc. Câte astfel de cărți există în acest moment și cum s-au născut ele, devenind, iată, unice în literatura românească?
C.A.: Colecția cuprinde zece cărți despre muzica marilor compozitori. M-am gândit să avem un fel de set de orientare în muzica clasică. Desigur că aș fi putut scrie și despre alte nume: Schubert sau Schumann sau Berlioz ca să dau doar câteva exemple de compozitori care îmi sunt foarte dragi. Dar am ales o selecție de… titani. E vorba de repertoriul de bază al unei bune educații muzicale. De fapt, e vorba mai degrabă despre o bună educație întru armonie.
Cele două zâne se întâlnesc în afara acestui proiect?
D.M.C.: Locuim în orașe diferite, iar în această perioadă este mai greu să ne întâlnim.
C.A.: Ne întâlnim în gând, des. Și sper să ne vedem curând la un ceai bun. Vremurile ne țin departe, dar muzica ne aduce aproape.
Există planuri de viitor?
D.M.C.: Sperăm să trecem cu bine peste această perioadă și să continuăm colaborarea printr-o reîntâlnire la Iași. Copiii vor fi foarte încântați! Cu toții o așteptăm pe scriitoarea Cristina Andone din nou la Iași! Vă mulțumim, doamna Mihaela Gârlea pentru susținerea Atelierelor de lectură pentru copii și promovarea vieții culturale a Iașului!
C.A.: Mi-aș dori să văd pusă în scenă Poveste muzicală de Crăciun. Mi-ar plăcea să vină la Palat copii din satele din județ. Mi-ar plăcea să avem un picnic de poveste în aer liber, în grădina Palatului. Visăm, ne imaginăm, sperăm. Viitorul este o partitură mereu deschisă.
Mulțumesc! Mulțumim pentru întrebările fermecat de frumoase!
You must be logged in to post a comment.