Școala ieșeană de pian poartă amprenta marilor profesori ce au scris istorie în învățământul vocațional românesc, amintindu-i aici pe câțiva dintre cei care au alcătuit șiragul de perle al pianisticii moldave, cu rezonanțe naționale și internaționale (prin propriile apariții, dar, mai ales, prin ucenicii formați și lansați în universul pianistic mondial), începând cu Florica Acontz Nițulescu, Nicolae Marcovici, Victor Câmpeanu, Sanda Georgescu, Jeni Ițicovici, continuând cu Melania Boțocan, Steluța Diamant-Dumea, Vasile Tarnavschi, Cornelia Diaconu, Gabriela Lipceanu, Paula Bălan, Lia și Ioan Welt, Mircea Dan Răducanu, Mihaela Constantin. Îi amintim ori de câte ori avem ocazia pentru ca tinerele generații să știe că pășesc pe cărări bătătorite cu mari sacrificii și în vremuri uneori deosebit de grele, de adevărați titani ai muzicii. „Un popor care nu-și cunoaște istoria e ca un copil care nu-și cunoaște părinții”, spunea Nicolae Iorga, iar noi am putea spune că un muzician care nu-și cunoaște înaintașii este ca un sunet care și-a pierdut frecvența, rezonanța, intensitatea…
Deloc mai puțin importanți sunt mai tinerii profesori de pian ce reușesc să mențină un înalt nivel de performanță, într-un context deloc favorabil… performanței, chiar și după mai bine de 33 de ani de libertate, democrație, reforme: Raluca Știrbăț, Andrei Enoiu-Pânzariu, Ioana Stănescu, Ioan Diaconu, Tatiana Pocinog, Roxana Toma, Ana Corina Macovei, Roxana Ota și alții.
Cu toate piedicile pe care le întâmpină astăzi un profesor de muzică, rezultatele de excepție nu întârzie să apară. Constant, consecvent și cu certă consistență valorică. Astăzi vom cunoaște un vlăstar al pianisticii românești, elevă la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași, Ana Karina Voion. Împreună, prin intermediul acestui interviu, vom descoperi gândurile, emoțiile, preocupările unei veritabile tinere pianiste.
Așadar, din CV-ul pe care l-am avut la dispoziție, aflăm că „Ana Karina Voion a început studiul pianului la vârsta de 5 ani sub îndrumarea prof. dr. Raluca Amariei. În 2013 a devenit elevă a Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași la clasa prof. dr. Roxana Toma. Din 2017 studiază pianul alături de prof. Ana Corina Macovei și prof. dr. Roxata Ota. La 13 ani debutează ca solist alături de Orchestra Teatrului de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, sub bagheta dirijorului Cristian Brancuși, interpretând Concertul numărul 3 pentru Pian de Dmitri Kabalevsky. De-a lungul anilor Karina se face remarcată la numeroase olimpiade și concursuri naționale și internaționale de profil, fiind laureată la: International Music Competition “Grand Prize Virtuoso” Viena (2015); International Competition “Young Academy Award”, Roma (2015); Concursul Național de Interpretare Instrumentală “Lira de aur”, Suceava (2019 și 2023); International Piano Competition “Ville de Gagny”, Paris (2019); Olimpiada Națională de Interpretare Vocală, Instrumentală și Studii Teoretice Muzicale, Timișoara și Alba-Iulia (2022 și 2023); Orbetello International Piano Competition, Online (2022); Franz Liszt Center International Competition, Online (2022); International Competition Festival for Young Pianists, Constanța (2019); Elite Musicians International Competition, Online (2023). Ana Karina Voion este inclusă în concertul de lansare al albumului discografic George Enescu – Complete works for cello and piano de la Mihăileni în vara anului 2021, la invitația pianistei Raluca Știrbăț. Tânăra pianistă participă la Masterclass-uri susținute de pianiști și profesori de înaltă ținută, precum: Florian Mitrea (Royal Academy of Music, Londra), Norma Fisher (Royal College of Music, Londra), Pavlos Yallourakis (Ecole Normale de Musique “Alfred Cortot”, Paris), Reto Reichenbach (Elveția), Eugene Alcalay (SUA), Larisa Jar (Colegiul “Ciprian Porumbescu“, Republica Moldova), Raluca Știrbăț (Conservatory “Gustav Mahler”, Viena), Grzegorz Niemczuk (Polonia), Grace Jee Eun Oh (Norvegia/Coreea de Sud). În prezent Karina este artist ales în comunitatea premianților Programului MOL de promovare a talentelor, categoria artă, ediția a 18-a, 2023. În luna decembrie a acestui an va susține recitaluri de pian în două orașe din Norvegia, Tønsberg și Lier. În mai 2024, Ana Karina Voion va concerta cu orchestra pe scena artistică a Iașului, ca premiu oferit de Elite Musicians International Competition urmând să onoreze în același an invitații de a participa la două Masterclassuri: unul la Universität der Künste din Berlin, cu profesorul Björn Lehmann și altul la Royal Academy of Music din Londra, susținut de pianistul Florian Mitrea.
Dialogul nostru a pornit înainte de recitalul de pian pe care Ana Karina Voion l-a susținut recent în Casa Balș, un eveniment cu un program deosebit de consistent și de ofertant, construit pe o succesiune temeinic gândită (Scriabin, Bach, Mozart, Liszt, Brahms, Chopin), ce a generat un univers sonor unic, fascinant, din care nu au lipsit studii, sonate, fantezii, preludii și fugi.
Mihaela Gârlea: Dacă ar fi să descrii cum au fost cei 8 ani de la prima întâlnire cu pianul (la vârsta de 5 ani) și până la debutul ca solist în concert (la 13 ani), ce anume crezi că a fost cu adevărat important în evoluția ta ca pianistă?
Ana Karina Voion: Toate momentele și experiențele prin care am trecut în acești 8 ani au fost extrem de importante pentru dezvoltarea mea ca artist, de la primul recital de pian la vârsta de 6 ani, primul concurs, „ProPiano” din Iași, apoi primul meu concurs internațional, la Roma, până la debutul meu ca solist, cu orchestra. Toate acestea au adus câte un plus parcursului meu, experiență scenică, și acea satisfacție, confirmare că aceasta e chemarea mea. Totodată, pasiunea, determinarea și munca asiduă au fost cele care m-au purtat prin toate aceste momente.
M. G.: Dirijorul Cristian Brancuși este un muzician de mare anvergură, cu o carieră remarcabilă atât ca dirijor, compozitor, profesor, muzicolog. Știai cine era personalitatea care avea să dirijeze primul tău concert?
A. K. V.: Recunosc că nu. Dar imediat ce am aflat cine va dirija concertul de la Constanța am fost curioasă să cunosc mai multe despre dumnealui, iar după ce m-am documentat am fost foarte bucuroasă că aveam să colaborez cu un asemenea artist. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost că a participat la cursuri de măiestrie susținute de personalități marcante ale artei dirijorale, precum Sergiu Celibidache sau Igor Markevitch.
M. G.: Cum a fost această experiență?
A. K. V.: În două cuvinte… magică și înălțătoare. Să cânt pe scenă alături de atât de mulți artiști a fost extraordinar. Simțeam cum se creează o legătură energetică între mine, ca solist, dirijor și instrumentiștii din orchestră. Emoția pe care am simțit-o când am pășit pe scenă nu o voi uita niciodată, dar am simțit cum se împarte la toți muzicienii de acolo. Toți ne doream același lucru, să oferim publicului o seară muzicală de excepție.
M. G.: Deții un palmares impresionant. Pentru a intra în posesia unor asemenea premii este nevoie de foarte multă muncă. În afară de studiul propriu-zis și, desigur, talent, ce îi mai trebuie unui om pentru a urca pe cele mai înalte culmi ale profesiei sale?
A. K. V.: Multă determinare și pasiune, acea dragoste nebună față de muzică. Fără acestea, e foarte ușor să renunți, căci e nevoie de multă muncă și de anumite „sacrificii”. Trebuie să fii cu totul dedicat visului tău, să nu treacă o zi fără să alegi să faci ceva, oricât de mic, pentru împlinirea lui. Recent, citind „Lăcașul sufletului” de Gary Zukav, m-am întâlnit cu o frază cu care sunt total de acord: „alegi conștient, evoluezi conștient”. Mi-am spus că acesta va fi mottoul meu, de acum înainte.
M. G.: Povestește-ne despre experiența albumul discografic George Enescu – Complete works for cello and piano de la Mihăileni în vara anului 2021, la invitația pianistei Raluca Știrbăț.
A. K. V.: A fost prima ediție a evenimentului „Concerte pe Siret”, proiect conceput de Fundația Pro Patrimonio, care a avut loc la casa lui George Enescu din Mihăileni. S-au organizat două concerte camerale, printre care și cel de lansare a albumului discografic „George Enescu – Complete works for cello and piano”, ai cărui protagoniști au fost pianista Raluca Știrbăț și violoncelistul Rudolf Leopold. De asemenea, au fost invitați mai mulți tineri pianiști, elevi și studenți la Iași, București, Timișoara și Helsinki. A fost un eveniment cu adevărat special și emoționant, desfășurându-se chiar în ziua împlinirii a 140 de ani de la nașterea lui Enescu. Casa compozitorului și toate amintirile pe care le conține au luat viață, prin muzică.
M. G.: De-a lungul anilor ai avut mai mulți profesori de pian. Cât de diferite sunt opiniile de specialitate ale profesorilor și ce înseamnă pentru tine compatibilitatea dintre elev și profesor?
A. K. V.: Fiecare profesor pe care l-am avut m-a ajutat enorm să cresc, să mă dezvolt. De la doamna Raluca Amariei, care mi-a așezat pentru prima dată mânuțele pe pian, până la doamnele profesor Ana Macovei și Roxana Ota, cu care lucrez în prezent, fiecare mi-a insuflat o dorință puternică de acumulare. Alături de fiecare am căutat permanent un ideal sonor, modalități de exprimare artistică și soluții tehnice. Compatibilitatea dintre elev și profesor este foarte importantă pentru mine, întrucât fără suflete atât de dedicate și pasionate nu aș fi ajuns aici. Pentru asta le voi fi veșnic recunoscătoare.
M. G.: În afară de profesorii tăi, cui simți nevoia să mulțumești pentru ceea ce ești și ceea ce devii?
A. K. V.: Părinților mei, pentru că sunt mereu alături de mine și mă susțin din orice punct de vedere. Prietenilor mei, pentru că mă ajută să păstrez echilibrul important între muncă și recreere. Creatorului, căci fără mâna Lui, acest dar – muzica – nu ar fi existat. Și mie. Pentru că mă trezesc în fiecare zi și aleg să merg hotărâtă spre țintă, trăind prin muzică.
M. G.: Ce ai vrea să afle publicul și eu nu am reușit să surprind în întrebările mele?
A. K. V.: Aș vrea să mă adresez tinerilor muzicieni, fie că se află la început de carieră sau nu. Bucurați-vă de muzică în fiecare zi și fiți recunoscători că ați fost înzestrați cu acest har. Aveți încredere în voi înșivă și în talentul vostru, căci nu există alegeri greșite. Fiecare experiență are sensul ei, iar toate sunt rânduite să existe la vremea lor...
You must be logged in to post a comment.