Corul de Copii Juniorii Operei al Operei Naționale Române din Iași a trecut la nivelul următor de performanță: cel de cor cu perspective internaționale. Recenta deplasare în Spania pentru a concura în cadrul unuia dintre cele mai prestigioase concursuri de muzică corală din Europa (Concursul Coral Internațional Pau Casals) le-a adus în palmares două medalii de argint și una de bronz, excepțională realizare pentru corul ieșean!
Cunoscuți în plan local, fie de la spectacolele de operă puse în scenă la opera din Iași, fie de la evenimente artistice de înaltă ținută unde sunt invitați să cânte, Juniorii au prins aripi ce i-au purtat recent într-o călătorie cu totul specială, despre care aflăm de la dirijorul corului, doamna profesor Raluca Zaharia, cea despre care îmi place să spun că e „mamă pentru sute de copii”…
Cum a apărut Asociația ZART?
De ceva vreme discutam cu soțul meu despre oportunitatea înființării unei asociații culturale prin intermediul căreia să inițiem și să sprijinim activități culturale și artistice. El fiind regizor, iar eu dirijor, orice discuție merge automat în zona „ce-ar fi dacă?”. Deplasarea Juniorilor Operei în Spania a fost impulsul de care aveam nevoie pentru a demara. Aveam nevoie de un sprijin logistic și financiar pe care le puteam obține într-un cadru legal și ne-am folosit de această ocazie pentru a înființa Asociația ZART. De altfel, primul parteneriat strategic încheiat este cu Opera Națională Română din Iași, prin care ne obligăm să susținem cu toate mijloacele și necondiționat activitatea Juniorilor, despre care credem cu toată puterea că reprezintă o valoare nu doar locală.
Cum s-a născut ideea de a participa la acest concurs, deloc la îndemâna oricui?
Se împliniseră deja doi ani de când apăruse dorința de a asculta și de ce nu, de a ne compara constructiv cu alte coruri, din afara țării noastre. De ce din afara granițelor? Pentru a duce munca și rezultatele copiilor dincolo de nivelul local sau național, dar și pentru a iniția contacte cu alte coruri, cu profesioniști din domeniu și, cel mai important, cu alte culturi. Știind de această dorință, un părinte al unui membru din cor a scris organizatorilor Concursului Coral Internațional Pau Casals în numele corului de copii Juniorii Operei. Am primit un răspuns entuziast și o invitație oficială de a participa la concurs, dar și de a susține recitaluri în cadrul Festivalului Canco Mediterrania și astfel, am dat curs ideii de a ne deplasa în Spania, la un concurs care se afla deja la a noua ediție.
Cum a fost posibilă plecarea? Fără sprijin, fără implicarea celor din jur, practic orice inițiativă devine nulă…
Principalul sprijin financiar a venit din partea părinților copiilor. Sponsorizările primite, tot cu ajutorul părinților, au fost folosite pentru a completa costumele de concert cu pantofiori identici pentru toți copiii, pentru a avea o altă costumație la concertele în aer liber (tricouri colorate în nuanțe vesele) și tricouri și șepci roșii pentru deplasări (ca să îi putem repera mai ușor în aglomerație). Noi considerăm că în jurul Juniorilor Operei s-a creat o comunitate, gata să ne sară în ajutor la nevoie, lucru care s-a văzut prin hotărârea părinților care s-au implicat și au militat pentru cauza micilor coriști. Astfel că am primit sprijin de la Salubris, Palas, Delphi, Mitropolia Moldovei și Bucovinei, ComService Company, Biserica Baptistă, Chemical Company și Livius. Și încă am mai fi primit, dar ne-am gândit că vom avea nevoie de sprijin și la alte proiecte cu ZART și Juniorii.
Cu ce gânduri ați plecat la concurs?
Cu gândul de a avea o experiență care să ne îmbogățească. Noi dăm concurs în fața dirijorilor, a regizorilor și a celorlalți artiști la fiecare repetiție, cât și în fața publicului la spectacolele de pe scena Operei din Iași, astfel încât știm unde ne situăm. Primim aprecieri de la artiști de talie internațională care au avut ocazia să cânte cu coruri de copii ale celor mai importante teatre de operă din lume și sunt plăcut surprinși să găsească la Iași o asemenea prospețime și energie. Dar, de această dată am vrut să abordăm un repertoriu diferit față de ce facem noi în mod constant, să ne facem cunoscuți în afara granițelor și să cunoaștem la rândul nostru alte coruri și alți profesioniști.
Cum a fost competiția propriu-zisă?
Corurile au fost de factură foarte diversă, atât ca formulă de cor, de vârste, cât și ca sonoritate și repertoriu. Coruri de cameră, coruri experimentale, coruri axate pe muzică religioasă, iar noi cu sonoritate de scenă de operă, expansivi și energici. Juriul a mărturisit la festivitatea de premiere că a avut o misiune foarte dificilă, încercând să departajeze formațiile din concurs, atât de diverse și cu un nivel artistic înalt.
Cine erau ceilalți concurenți?
La concursul Pau Casals au participat coruri din 17 țări: Republica Cehă, Rusia, Polonia, Estonia, Cipru, Finlanda, Slovacia, Letonia, Italia etc. A fost o concurență strânsă, iar metoda de notare a membrilor juriului a constat în punctarea fiecărui cor participant, indiferent de specificul corului (cor de copii, mixt, pe voci egale), pe baza unui barem. Am fost printre puținii care au cântat a capella, fără acompaniament și m-a amuzat reacția plină de uimire a membrilor juriului care, verificând la sfârșitul pieselor cu diapazonul la ureche, făceau ochii mari de surprindere și încântare că un cor de copii cu vârste cuprinse între 8 și 16 ani rămâne de fiecare dată în tonalitatea scrisă în partitură.
Unde ați cântat?
Competiția s-a desfășurat în Biserica St. Roma din Lloret de Mar. Copiii s-au mobilizat foarte bine, deși ne-am cazat abia cu o seară înainte de concurs, așadar ziua de 10 septembrie a fost o zi obositoare, petrecută în avion și autocar, iar a doua zi dimineață, la ora 10, au fost primii în cadrul concursului.
Prezența noastră în cadrul Festivalului Canco Mediterrania a însemnat și susținerea a două recitaluri, un recital în aer liber, pentru publicul larg, în Lloret de Mar, la malul Mării Mediterane și unul de muzică religioasă în spectaculoasa Catedrală din Barcelona, St. Eulalia.
Ce repertoriu ați abordat?
Juniorii Operei au participat la trei secțiuni: Muzică Sacră, Folclor și Muzică Pop.
Am intenționat să avem o diversitate cât mai mare a repertoriului, pe de o parte și pentru dezvoltarea artistică a Juniorilor, dar și pentru nivelul nostru la un asemenea concurs. Astfel, la secțiunea Muzică Sacră am abordat muzică religioasă catolică si ortodoxă, cântând în limbile latină (Lacrimosa de Dmitri Vasyanovich) și rusă (Veruiu, de A. Flyarkovski și Bogorodița, de S. Rachmaninov). La Folclor am interpretat Chindia de Alexandru Pașcanu, Cântec de leagăn al compozitorului Ilie Văluță și un aranjament coral realizat de Sandu Bantaș după bine-cunoscutul cântec din folclorul românesc Văleleu/Mi-o zis mama că mi-o da. La secțiunea Pop organizatorii au inclus și genul gospel, de aceea, am ales să cântăm Joshua fit the Battle of Jericho și un colaj inspirat din melodii de pe coloanele sonore ale filmelor Disney, realizat de același Sandu Bantaș, special pentru corul nostru, colaj intitulat Ocean and Jungle. Sandu, deja cunoscut pentru activitatea sa artistică extinsă, ne-a devenit astfel un colaborator apropiat, pe care îl îndrăgim și apreciem foarte mult.
Ce alte activități conexe ați mai avut?
În jurul concursului și al recitalurilor am conturat un mini program cultural pentru copii, tot datorită sponsorilor noștri, astfel încât au avut ocazia să viziteze câteva obiective din Barcelona, despre care ne-a povestit foarte frumos un ghid român care ne-a însoțit: Sagrada Familia (doar la exterior, din păcate), Acvariul din Barcelona, Catedrala St. Eulalia, unde am și cântat, iar la finalul zilei, Fântânile Magice din Montjuic, cu faimosul program de coregrafie din jeturi de apă și lumini pe muzică. În ultima zi a micului nostru turneu am făcut și o scurtă călătorie cu vaporașul către Tossa de Mar, unde copiii care nu au suferit de rău de mare sau oboseala acumulată au vizitat un frumos orășel medieval.
De asemenea, pentru dirijorii de cor prezenți a fost organizat un seminar foarte interesant, susținut de profesori de dirijat coral de la universități din Spania, Polonia și Rusia.
Cum au perceput copiii din cor această experiență? Desigur, mi-ar plăcea să aflu și părerea adulților implicați, cei care stau de strajă în drumul copiilor.
Copiii au fost entuziasmați de la prima menționare a dorinței mele de a merge la un concurs și până la finalul deplasării. Deși repertoriul Juniorilor este specific spectacolelor de operă, copiii au învățat într-un timp record un repertoriu nou, din genuri străine corului nostru: muzică religioasă de factură diferită – catolică și ortodoxă, folclor românesc, gospel și pop.
Părinții au susținut acest proiect cu un entuziasm la care nu m-am așteptat, încât și concediile și le-au programat în funcție de programul nostru de repetiții. Cea mai frumoasă colaborare!
La acest concurs am participat fără corepetitor. Am cântat a capella. Aranjamentele corale pe care le-am cântat au o armonie bogată (copiii au cântat chiar și pe 6 voci), adăugându-le efecte ritmice pentru a suplini lipsa acompaniamentului instrumental. Un mare ajutor în învățarea repertoriului l-am primit din partea Alinei Andriuțî-Shemchuk, corepetitorul Corului de copii Juniorii Operei, căreia țin să-i mulțumesc.
Pentru mine a fost copleșitor. Din momentul în care am pornit proiectul, tot timpul liber mi l-am dedicat acestuia. Am învățat foarte multe lucruri, nefamiliare mie, legate de organizare și administrarea unei deplasări cu 49 de copii. Din punct de vedere artistic, încă trag concluzii din această experiență complexă, pentru că s-au desfășurat foarte multe evenimente la care am luat parte, într-un timp foarte scurt. Mi-am descoperit noi resurse de creativitate și de „reziliență” pe care nu le bănuiam.
Ce urmează pentru Juniorii Operei și pentru ZART?
În urma recitalurilor susținute în Spania am fost contactați de o agenție artistică pentru a participa la un concurs în Italia, anul viitor. De asemenea, după festivitatea de premiere, o agenție internațională a dirijorilor de cor ne-au prezentat ofertele lor, Juniorii Operei fiind așteptați în 2020 și în Letonia.
Suntem nerăbdători să vedem ce ne rezervă stagiunea 2019-2020 a Operei din Iași și ne facem deja planuri pentru Crăciun, Decembrie fiind cea mai plină lună pentru corul de copii, primind nenumărate invitații la diferite manifestări.
Asociația ZART este interfața prin care vom încerca să îmbogățim și să completăm activitatea artistică existentă în Iași, să inițiem proiecte noi și să sprijinim artiști locali, cu un scop „egoist” în minte – dacă tot am rămas în România și în Iași, intenționăm să trăim într-un oraș cât mai viu și atractiv din punct de vedere cultural. Dincolo de toate, cred că o astfel de atmosferă dă sens vieții.
You must be logged in to post a comment.